Külföldi Szakmai Gyakorlat  Erasmus+ program

Külföldi Szakmai Gyakorlat Erasmus+ program

„Dolgozz rajta! – Munkaerőpiaci kompetenciák fejlesztése a szakmai gyakorlat által” című Erasmus+ mobilitási projekt összefoglalója

A Szinergia Szakgimnázium és Szakközépiskola az ERASMUS+ mobilitás program keretében a 2014-es pályázati évben 23 tanuló 4 illetve 6 hetes, valamint 5 munkatárs 1 hetes mobilitását valósította meg sikeresen 5 partner közreműködésével.

Iskolánk elsődleges célja az volt, hogy az összes szakterületünkön tanuló diákunk lehetőséget kapjon arra, hogy pályázhasson és ezt sikerült is teljes mértékben megvalósítani.
Az 5 partner közül a holland Deltion College, a svéd Ecebygymnasiet és a németországi Vitalis Gmbh intézményekkel már korábbi projektjeink során is dolgoztunk együtt, míg az angol Tellus Group-ot és a portugál Mobility Friends-et új kapcsolatként vontuk be a programba, ezzel lehetőséget biztosítva új kultúrák megismerésére, kapcsolatrendszerünk bővítésére. Pályázó diákjaink több fordulós kiválasztáson, valamint nyelvi, kulturális és személyiség-fejlesztő tréningen vettek részt, melynek végeredményeként kialakult az utazók névsora.

A tanárok kiválasztásánál figyelembe vettük a szakmai elhivatottságot, a szakmai munka minőségét és nem utolsó sorban a nyelvtudást is. Munkatársaink egy hetes szakmai programokon vettek részt, melyet szakterületükhöz igazítottunk. Cég- és intézménylátogatáson, nyelvtanfolyamon, szakmai és kulturális programokon vettek részt.

A 28 napos mobilitások 2015. március-áprilisában, míg a hosszabb, 42 napos szakmai gyakorlatok június-júliusban valósultak meg probléma-mentesen. A diákok Zwollében, Uppsalában, Plymouthban, Lipcsében és Barcelosban töltötték munkával és kikapcsolódással a heteket. A gyakorlati helyek közt volt szálloda, étterem, középiskola, utazási iroda, könyvelőiroda, kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás és jól felszerelt konditerem is.

A gyakorlati idő alatt a tanulók megismerhették az adott ország munkakultúráját, szakmai és nyelvi tudásuk fejlődött, magabiztosabbak lettek, hiszen bebizonyították, hogy helyüket egy másik országbeli munkahelyen is meg tudják állni. Mind a fogadóintézmények, mind a gyakorlati helyeket biztosító cégek megerősítették, hogy a fiatalok színvonalas, precíz munkát végeztek, megbízhatóak, gyorsan tanulnak és lelkesek.
Ennek elismeréseként a résztvevők Europass mobilitási igazolványt kaptak, melyet büszkén adtunk át nekik.

Erasmus+ mobilitás program szakmai beszámoló

Készítette:
Schultz Éva (turisztika, Taverna Tagintézmény)
Juhász Ildikó (turisztika, Szegedi Tagintézmény)
Lassú Lilla (turisztika, Taverna Tagintézmény)
Stefán Zsuzsa (üzleti angol nyelv, Körúti Tagintézmény)
Welker Zsanett (sportedző, Pécsi Tagintézmény)

2014 októberében az Erasmus+ mobilitás program keretében 1 hetes szakmai útra lehetett pályázni a Szinergia Szakgimnázium és Szakközépiskolában, melynek mi lettünk a szerencsés kedvezményezettjei.

Juhász Ildikó tanárnő áprilisban Plymouthba, Angliába utazott, ahol a Meridian School of English 23 órás szakmai angol nyelvi képzésén, szemináriumokon, valamint szintén szakmájához kapcsolódó kulturális programokon vett részt. A nyelvtanfolyamon szakirányú témafeldolgozás, interaktív feladatok és munkaműhelyek során volt alkalma együtt dolgozni más nemzetiségű tanárokkal. Szakmai szókincse bővült, beszédének folyamatossága sokat fejlődött az egy hét alatt. A szervezett programok, a város megismerése és egy bangladesi családnál eltöltött egy hét rengeteg kulturális élményt adott.

Lassú Lilla, szintén turisztika szakirányon tanít iskolánkban, ő Hollandiába, Zwolléba utazott áprilisban. Elsőként megtekinthette partneriskolánk fantasztikusan felszerelt turisztika részlegét, valamint, mivel szakmájához igen szorosan kapcsolódik, megnézte a konyha és étterem felszereltségét és az ott folyó minőségi munkát. Nagyon érdekes és követendő példa lehet, hogy ebben az iskolában a diákok által üzemeltetett bolt található, sőt éttermük is nyitott a nagyközönség számára, melynek konyháján szintén a tanulók készítik el az ételeket. Az iskola már a diákévek alatt ösztönzi tanulóit, hogy indítsanak saját vállalkozást. Szintén jövőbe mutató, hogy a kínált 40 képzésből 6 képzés kétnyelvű, tehát a holland mellett angolul végzik el az adott kurzust, melynek eredményeként nemzetközi végzettség is szerezhető.
Az óralátogatások, gyakorlati és elméleti oktatás megismerése mellett a tanárnő angol nyelven tartott prezentációt Magyarország turizmusáról egy nemzetközi osztályban. Szintén a szakmai program részeként a híres 3 Michelin csillagos De Librije éttermet és a hozzá tartozó luxus szállodát nézhette meg.

A harmadik tavaszi kiutazó Welker Zsanett pécsi kolléga volt, akit Uppsalában az Ekebygimnasiet középiskola egyik tanára Marcus Kjellberg fogadott és vezette körbe az intézményben, mely tulajdonképpen egy szakközépiskola, hiszen a 15-18 éves fiatalok hotel/turizmus, szakács/pék, elektromos készülék készítő/javító és egyéb szakokon tanulhatnak már az első évtől. Az iskola minden osztályában kötelező a testnevelés óra. Szembetűnő eltérés a hazai testnevelés órákkal szemben, hogy a svéd diákok szeretik a tesi órákat, szeretnek mozogni, mindenki megtalálja a maga számára legmegfelelőbb sportolási lehetőséget. Elsődleges cél, hogy a mozgás bármilyen formáját megkedveltessék már gyerekkortól és ebben partner legyen a tanár is. A tanár szinte barátként viselkedik a fiatalokkal, nagyon közvetlen a viszony, de mégis tisztelettel tekintenek rá a diákok. Ez a szemléletmód nagyon tetszett Welker tanárnőnek és úgy gondolja nálunk is érdemes lenne hasonló módon gondolkodni. Nem mellékes az a tény sem, hogy a svédek táplálkozása is sokkal egészségesebb, így 70 évesen is képesek aktív és fiatalos életet élni.
A tanárnőnek alkalma volt az egy hét alatt minden osztályban egy-egy testnevelés órát meglátogatni, a Fyrishov Arénában egy napot eltölteni és vízi testnevelési órákon részt venni, bowlingozni, a falmászást kipróbálni, valamint a Friskis&Svetties fitness klubot megnézni.

Schultz Éva turisztikás tanárnő a németországi Lipcsébe utazott júliusban, ahol jól megtervezett szakmai program várta. Két utazási irodát, két szállodát és két vállalati éttermet látogatott meg. A Hotel Lindner*** egy nagy német szállodalánc tagjaként a hivatásturizmusra specializálódott a híres vásárváros parkövezetében, konferencialehetőségekkel is rendelkezik. A Hotel Royal International**** egy, csak Lipcsében szállodákat üzemeltető arab tulajdonosi csoport elegáns, belvárosi szállodája, célcsoportja az üzleti és a kulturális városlátogató szegmens.
A két étterem közül az egyik lipcsei egyetem menzája volt. Az oktatási intézmény a második legrégebbi Németországban, színvonalának és a szász felsőoktatás ingyenességének köszönhetően nagy, nemzetközi összetételű hallgatói létszámmal. Étkezdéjében (Mensa am Park) napi 3000 adag étel készül, a nemzetközi konyha mellett a kismamabarát- és gyermek szemlélet is jellemzi. A másik egy nemzetközi lipcsei kutatói bázis ellátásért felelő, a multinacionális piacvezető Sodexo által működtette étterem volt, ahol napi 600 adag ételt főznek és számos rendezvény cateringjét is bonyolítják.
Az intézménylátogatásokat vezető szakemberekkel és a gazdag tapasztalattal rendelkező projektmenedzseremmel folytatott beszélgetések révén megismerkedett a német szállodaminősítési rendszerrel, a szász szakképzési rendszer (OKJ) a magyartól igencsak eltérő sajátosságaival, az étteremlátogatások kapcsán pedig a számára sok újat mutató kínálati szemlélettel és a gépparkokkal.

Végül, de nem utolsó sorban Stefán Zsuzsa angol nyelvszakos tanár látogatott el Portugália festői szépségű városába, Barcelosba. A portugál mentalitáshoz híven, az ő programja már kevésbé volt olyan kerek és szervezett, mint az előző 4 kollégáé, de hála a tanárnő taplraesettségének és lelkesedésének, ő is sok-sok tapasztalattal és élménnyel tért haza. Megismerte a fogadó szervezet munkatársait és hogy hogyan, milyen módszerekkel szervezik a mobilitásokat. Meglátogatott egy állami és egy egyházi fenntartású iskolát, és sikerült bepillantást nyernie egy nyelviskola életébe, és konzultálni az ott dolgozó nyelvtanárral. Tapasztalatai szerint a portugálok angol nyelv tudása meglehetősen elmaradott, de ők ezt nem értékelik, érzik hátránynak, azzal a tudással próbálnak meg kommunikálni, ami van nekik. Ez a mentalitás igaz a portugálok mindennapi életére is, úgy a munkában, mint a magánéletben. Nem idegeskednek, nyugodtak, nem kapkodnak. Érdekes volt ezt megtapasztalni egy állandóan nyüzsgő, sok feladatot ellátó tanárnak.

Összességében véve számos új, a mi oktatásunktól, mentalitásunktól eltérő módszert ismertünk meg az egy hetes program alatt. Mindenképpen kiemelendő a nyelvi kommunikációnk fejlődése, szókincsünk bővülése. Az új ismereteket igyekszünk beépíteni saját tanítási módszereinkbe és a tapasztalatokat megosztani munkatársainkkal és ösztönözni őket arra, hogy pályázzanak. Ez a program nagy lehetőség a szakmai ismeretek bővítésére, a nyelvi kompetenciák fejlesztésére és egy másik kultúra megismerésére.

Ezúton is köszönjük a lehetőséget és reméljük a megszerzett kompetenciák erősíteni, színesíteni fogják iskolánkat. Budapest, 2015. 10.15.

Kapcsolódó fájlok